Welkom gast! Aanmelden Registreren

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[MUZIEKPRODUCTIE] Hoe krijg ik een goeie mixdown - Deel 2
Yooyoyoyoyooyooo

Het duurde even maar na wat drukke maanden heb ik weer motivatie gevonden om op Retronet een post te doen.

Laten we verder gaan over het mixen. Als je deel 1 nog niet hebt gecheckt dan zou ik dat nu even snel doen.

In dit deel gaan we fase en stereobeeld behandelen. 

Fase
Wat is godsnaam nou weer fase?
Fase is een fenomeen dat ontstaat als twee geluidsgolven tegen elkaar in werken. Stel je hebt 2 dikke 808 kicks en je wilt ze layeren. Maar opeens merk je dat je kick veel minder dik klinkt. Dit zou kunnen komen door fase. Hier een plaatje dat hopelijk duidelijk maakt wat fase precies is:
[Afbeelding: Destructive_interference_.png]
Dit is een extreem voorbeeld. Als je dit zou doen in je DAW dan zou je niks horen want je master kanaal telt alles bij elkaar op. En zoals je weet is +1-1=0 dus hoor je niks. Nou zou je dit natuurlijk nooit op deze extreme manier tegen komen als je aan een track werkt maar het kan wel dat de waveform van 1 van je 2 sounds geflipt in in polariteit.
Om dit tegen te gaan maken we gebruik van de invert phase/Reverse polarity knop. Elke daw heeft wel een functie of plugin die een invert phase functie heeft.
[Afbeelding: M7lvQi6.png]
^^De Phase Invert knop in FL Studio.

Als je fase problemen tegen komt raad ik zelf aan om gewoon te kijken wat werkt met Phase Invert.

Stereobeeld
Ahh yes. Dit is een leuk onderdeel. 
Zoals je weet hebben we in een stereo installatie 2 speakers. Why? We hebben 2 oren dus maar 1 speaker is saai.
Maar hoe maak je nou een track meer stereo? Daar zijn veel manieren voor.
De eerste
1. Panning
Eigenlijk de meest standaard manier om je tracks meer stereo te klinken maar het klinkt vaak wel heel extreem. Panning zet een geluid gewoon simpelweg harder aan de ene kant en zachter aan de andere naar links of naar rechts maakt niet uit. 
[Afbeelding: Ed-Pan-Image_11-02.png]
^^Pan knoppen in Logic Pro

Nu is panning vaak erg extreem. Gebruik het dus ook rustig aan en zorg dat het wel in balans blijft. Een voorbeeld wanner panning vaak goed werkt is als je bijvoorbeeld 2 vette EDM lead synths gelayered. Dan kan je bv eentje een klein beetje naar links pannen en de andere een klein beetje naar rechts en je merkt meteen op dat het meteen breder klinkt. 

2. Haas Effect
Haas effect is een heel handig trucje waarmee je sounds ook lekker breed mee krijgt. Het haas effect ontstaat als een geluid een paas milliseconde is vertraagt aan een kant. Hierdoor krijg je een illusie alsof een geluid van links of van rechts komt zonder het te pannen. Dit kan je in je daw doen met een plugin zoals QuickHaas. Erg leuk om toe te passen want het klinkt erg interessant in je mix. (als je het goed toepast)

3. Reverb
De meeste reverbs maken geluiden ook breder. Maar ook geeft het de illusie van ruimte. Ik denk dat de meeste van jullie wel weten wat reverb is. Pas het toe!

Dit zijn er een paar maar er zijn nog veel meer technieken
Als jullie zelf ook technieken weten laat weten Big Grin

Yes dat was het dan weer. Het is een beetje rommelig geschreven denk ik. Sorry hiervoor.

Opmerkingen en feedback is altijd welkom!

Volgend wil ik het hebben over M/S

Cheers

Reageer

Leden die dit momenteel bekijken: 1 gast(en)